SLIKARSTVO
G R A F I K A
SKULPTURA 
O  S  T  A  L I
M  E  D  I  J  I
G A L E R I J A   S A V R E M E N E   U M E T N O S T I  
K e j  K o l a  s r p s k i h  s e s t a r a  1 / I I
1 8 0 0 0  N i š
S r b i j a
T e l .   + 3 8 1 1 8 5 1 3 7 0 1 :   5 1 2 6 4 0
F a x . + 3 8 1 1 8 5 1 2 6 4 2
ww.gslunis.org
T R A G - IN MEMORIAM - VESELINA DENKOVA, 10 - 20. novembar
Navršile su se dve godine od smrti akademskog slikara Veselina Denkova, koji je živeo i radio na našim prostorima. Osnovnu školu je završio u selu Smilovci, Srednju umetnicku školu u Nišu, Akademiju umetnosti u Beogradu. Posle diplomiranja dolazi u Niš i radi u Narodnom pozorištu kao scenograf. Svoja iskustva koristi i pomaže Pozorištu lutaka radeci kao saradnik. Aktivno je ucestvovao u kulturnom životu grada, narocito osamdesetih godina u organizaciji raznih gradskih manifestacija poput Filmskih susreta, Horskih svecanosti, Miljkoviceve poetske svecanosti...
Kao konzervator i restaurator radio je na lokalitetima u Nišu, mozaici na Medijani, u Porecu i Gamzigradu.

Poslednju deceniju do penzionisanja bavio se i pedagoškim radom radeci kao prof likovne umetnosti u Srednjoj Gradjevinskoj školi.
Ali ipak njegova glavna preokupacija bilo je slikarstvo. Samostalno je izlagao u Beogradu, Nišu, Sarajevu, Pirotu, Užicu, Zajecaru, Gadžinom Hanu, i u inostranstvu: Parizu, Pragu, Sofiji, Varni, Custendilu..
Ucestvovao je i na kolektivnim izložbama clanova ULUSa i ULUPUDSa.Rado se odazivao pozivu mnogih likovnih kolonija u Srbiji i Bugarskoj.
O njegovom radu pisali su poznati likovni kriticari slikari i pesnici.

Denkov se svrstava u red umetnika koji su zagovarali povratak slici praveci sintezu iskustva renesansnih majstora, uklapajuci je  sa svojim doživljajima sveta. Magicni realizam ukljucivši fantazmagoricne figure oslikane u prigušenoj gami - jesu cinioci stvarnosti ali i vizije njegovih snova i maštarije. Slika nastaje u enterijeru, stil je mekan i senzualan. Boja je fina, zvucnih tonova. Elementi koji se pojavljuju na slici su Figura žene, stena, kamen, prozor, predeo, draperija koja viori ili je prosuta po podu, scenografija njegovog sna... Moglo bi se reci da je slikarstvo Veselina Dnkova ispunjeno izvesnim zanosom, ekstazom. On vešto ukršta i kombinuje dramaticnost sa lirskim, prateci dešavanja na slici.

Umetnikov lajtmotiv je produhoviti cak i prozaican pejzaž, transformišuci ga u promenljivu kompoziciju. Impresivni su dometi koje postiže u koloritu sa širokim rasponom valerskih vrednosti.

Uoblicivši sopstveni svet sa tananim osecajem za boju, iznijansirane i maglicaste prozirnosti dodatno stvara mistican fluid umetnikove sanjalcke duše. Njegovi pejzaži govore i o njegovom rodnom kraju, malom seocetu sa Stare Planine. O tome svedoce dela pod nazivom "Stubovi vremena", "Slavinje", "Obrisi prošlosti", "Igra senki", ali svakako i "Raj", "Vecnost", ...Slika je beskonicno ogledalo na kome se sve menja zavisno od ugla gledanja. Jedno vreme, jedan život, jedno secanje, ostalo jezabeleženo na mentalnoj mapi jednog umetnika, bez cinizma i ironije ne zadovoljavajuci se onim što postoji vec stvarajuci novi svet vecnosti i beskraja.


za GSLU Niš
Sonja Vukašinovic
retrospektiva Hilendar kroz vekove - TOMISLAVA TOME PETROVIĆA, 08. - 22. oktobar
I Z L O Ž B E N I   P A V I L J O N     2 0 1 3
Vladimir Velickovic je rodjen 1935. godine u Beogradu. Diplomirao je na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu 1960. Bio je saradnik majstorske radionice Krste Hegedušica u Zagrebu 1962 -1963.

Prvu samostalnu izložbu imao je 1963. godine. Od 1966. živi i radi u Parizu. U periodu od 1983. do 2000. godine bio je profesor na Ecole Nationale Superieur de Beaux - Arts u Parizu.

Clan je Srpske akademije nauka i umetnosti,  Francuske akademije lepih umetnosti i Makedonske akademije nauka i umetnosti.
Realizovao je više od sto samostalnim izložbi u mnogim gradovima sveta. U francuskom gradu Tuluzu prošle godine prirecena je velika retrospektivna izložba njehovih dela. O radu Vladimira Velickovica snimljeno je dvanaest dokumentarnih filmova i objavljeno 15 monografija.

Odlikovan je najvišim francuskim odlikovanjem za kulturu (Commandeuer de l ordredes Arts et des Lettres) i ordenom Legije casti. Dobitnik je više od trideset nagrada za slikarstvo, crtež i grafiku medju kojima su i nagrade na bijaenalnim izložbama u zemlji i inostranstvu (San Marino, Ostende, Bec, Liljano, Varna).

O stvaralaštvu Vladimira Velickovica pisali su brojni domaci i strani kriticari. Jedno je sigurno, tokom pedesetogodišnje profesionalne karijere ostao je dosledan klasicnim tehnikama, figurativnom izrazu i specificnom korpusu tema. Ljudska agresivnost, bezumlje i oholost  trajna su provokacija za umetnika, razlog za reakciju i dominantni tematski okvir njegovog opusa. Stoga je slikarstvo Vladimira Velickovica slikarstvo uznemirujucih prizora i dramaticnih  motiva. Obezglavljena, poluraspadnuta ili raspeta tela, odrubljene glave, zlokobni gavrani raširenih krila, ogoljeni pejzaži sa rasplamsalim požarima... jednom recju apokalipticne vizije dominiraju delima Vladimira Velickovica.  Podsticajna gradja prepoznata i u  istorijskom okviru sopstvenog bitisanja , odnosno u traumanicnim dešavanjima XX veka, u opusu Vladimira Velickovica preko metafora uzdignuta na univerzalni nivo svedocenja o "satanskog u coveku i vremenu" .

Izložbu u Nišu cine slike, crteži i kolaži sa centralnim motivima raspeca i gavrana kao metaforama i civilizacijskim i iskonskim simbolima stradanja, patnje, zloslutnih vesti i smrti.

Ovo je prva izložba Vladimira Velickovica u  Nišu, realizuje se u saradnji sa Srpskom akademijom nauka i umetnosti a trajace do 1. oktobra.


za GSLU Niš - Milica Todorovic

IGRA  /DANCE    -    IVANA STANKOVIC      MILICA PESIC, 18. septembar - 03. oktobar
GRAFIKE BOJANA ŽIVICA IZ CIKLUSA PRODOR, 22. avgust - 14. septembar
Ivana Stankovic je diplomirala na grafickom odseku Fakulteta umetnosti u Prištini. Magistrirala na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu u klasi prof. Biljane Vukovic. Realizovala 12 samoslatnih izložbi u gradovima Srbije i Makedonije. Ucestvovala na više od 120 kolektivnih izložbi u Srbiji, Bugarskoj, Kanadi, Meksiku, Hrvatskoj. Profesor je grafike u Umetnickoj školi u Nišu od 1999. godine.

Izložice grafike i crteže nastale u poslednjih pet godina koje pripadaju ciklusu "Igra". Osnovni motivi ovih dela su drvo i šuma. Podržavajuci realne forme i oblike umetnica u  segmentima iz prirodnog okruženja prepoznaje mogucnost posrednog govora simboli?ne konotacije. Drvo kao svojevrsni simbol coveka na delima Ivane Stankovic je ogoljeno, crno, sasušeno, povija se ne bi li preživelo dok  umetnica šumu predstavlja kao mesto neprohoda i nespokoja sa mnoštvom isprepletanih sabljastih grana . Dakle, prizori iz stvarnosti stavljeni su u takav likovni i emotivni kontekst da postaju parabola o aktuelnom društvenom trenutku i o nepovoljnim gotovo dramaticnim, odnosima na relaciji mikro i makro kosmosa, tj. pojedinca i društva.

Milica Pešic je diplomirala 2008. godine na odseku Dizajn tekstila na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Izlagala je na kolektivnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Dobitnica je nagrade FPU iz fonda "Iva Vriljanin" za najbolje ostvarenje iz oblasti tekstila. Profesor je strucnih predmeta tekstilnog odseka Umetnicke škole u Nišu.

Izložice objekte - tapiserije promenljivih dimenzija, raznovrsnih formi i struktura. Kombinacijom razlicitih materijala od papira i gaze do filca i vune uz upotrebu originalnih ili štampanih fotografija, umetnica "tka" svoju simbolicnu pricu o ženi i razlicitim aspektima njenog života. Dominacija bele boje, prozirni ili perforirani materijali, kružne forme, šupljine... elementi su likovnog jezika kojima Milica Pešic postiže vizuelizaciju emotivnih i fizickih kategorija kao što su cednost, senzualnost, plodnost, materinstvo...

Ove dve umetnica medjusobno potpuno razlicitih opusa i individualnih praksi povezuje ozbiljno misaono promišljanje o suštini bivstvovanja  i primena  krajnje kultivisane i sofisticirane likovne leksike.

Za GSLU Niš -  Milica Todorovic
Bojan Živic je roden u Nišu 1962. godine. Završio je srednju Umetnicku školu. Diplomirao je na FPU u Beogradu, na odseku graficki dizajn.Na istom fakultetu je i magistrirao grafiku u klasi prof .Branislava Makeša 1988. Pored likovnog stvaralaštva bavi se i pedagoškim radom, radeci kao prof. najpre u Umetnickoj školi u Nišu a potom na Fakultetu umetnosti u Nišu u zvanju docenta od 2005. za predmet grafika. Jedan je od osnivaca niškog Grafickog kruga. Dobitnik je nekoliko nagrada od kojih izdvajamo Zlatno pero Beograda 1988. za bibliografsko izdanje knjige „Recnik snova“. Aktivno izlaže na mnogim kolektivnim izložbama grafika u zemlji i inostranstvu od kojih su znacajnije: Lubrin, Barselona, Toronto, Sofija, Veliko Trnovo, Solun, Bitolj, Beograd, Niš... Samostalno izlagao preko 20 puta u Nišu, Vranju, Kotoru, Skoplju, Herceg Novom, Pirotu,Kragujevcu, ... Na izložbi su zastupljeni radovi iz najnovijeg ciklusa „Prodori“ radeni u tehnici monotipije, akvatinte i printa. Izložba c´e biti otvorena do 14.septembra 2013.

za GSLU Nis - Sonja Vukasinovic
Izlozba Graficke radionice SICEVO 2012, 23. jul - 19. avgust
Goran Despotovski - "Social", 11  24. april
Manifestacija koja od 2006.godine cini integralni segment ambicioznih godišnjih planova i aktivnosti Galerije savremene likovne umetnosti u Nišu, Graficka radionica u Sicevu polagano i nenametljivo zauzima zapaženo mesto na mapi dešavanja ciji je zajednicki imenitelj medij grafike. U nameri da još jedno okupljanje u Sicevu posvetimo ovoj tehnici, razlicitim kreativnim pristupima koje ona omogucava, od 3 do 10. maja 2012. godine u radionicu smo pozvali gošce iz Kanade Elizabet Matje i Žo An Lanvil kao i Maju Djurovic i Tamaru Pajkovic, umetnice mladje generacije iz Beograda. Tradicionalni medjunarodni karakter saziva dopunilo je troje graficara, Pernile Andersen iz Danske, Dragana Fransen Bojic i profesor Mišel Barzen iz Belgije. Namera organizatora da promoviše mlade graficare ili podseti na generacije umetnika iz našeg grada koji svoju umetnicku aktivnost realizuju kroz grafiku, oznacena je ucešcem Aleksandra Devica.

U prijatnoj atmosferi, za vecinu ucesnika snažno doživljenog seoskog ambijenta, vrlo brzo je uspostavljena otvorena medjusobna komunikacija. Raznorodne poetike i afiniteti prema odredjenim grafickim tehnikama, bojili su razgovore i otkrivali razlicite senzibilitete ucesnika. Koristeci se univerzalnim jezikom estetike, saradnja u okviru saziva manifestovana je realizovanjem zajednickog projekta. Zapravo, formiranjem devet identicnih mapa/drvenih kutija sa po jednim otiskom malog formata svakog ucesnika, simbolicno je obeležena komunikacija izmedju osmoro umetnika. Svako od njih poseduje po jedan primerak ove jedinstvene mape i ona ce simbolizovati jedan od mogucih sicevackih dijaloga u okviru zadate teme: "Mesto susreta-poklon prijatelju".

Nesumnjiva vitalnost koju poseduje medij grafikei traganja za poetikama baziranim na razlicitim kulturološkim osnovama, pružaju mogucnost za kontinuirano pracenje onoga što je aktuelno u grafici. Realizovanjem ovog, devetog po redu saziva Graficke radionice u Sicevu, niška galerija publici predstavlja osmoro autora ubedljivog umetnickog stava. Takodje, zbirka grafike znacajno je obogacena otiscima zavidnog umetnickog nivoa a radionica u Sicevu nastavlja sa aktivnostima dajuci svoj doprinos srpskoj kulturi.


Juli, 2013.                                                                                              
S.Radojkovic
IZLOŽBA: "U SLAVU DRVETA", 21. mar - 10. april
Eduardo Alvarado i Vesna Pavlovic, 05 - 20. mart
TIJANA FIŠIĆ - slike, 25. apreil - 18. maj
DRAGAN VICENTIC, 14. februar - 03. mart
Ucesnici projekta su umetnici mladje generacije iz Milana ( Marco Chiesa i Serena Decarli) i Srbije (Veljko Vujacic, Nenad Ignjatovic, Bojana Atlija i Vesna Zarev) kao i naš istaknuti umetnik starije generacije Radomir Damnjanovic Damnjan koji cetrdesetak godina živi u Milanu.

Autor projekta istoricar umetnosti iz Beograda - Biljana Tomic istice da je  aktivnost umetnika zapravo putovanje kroz vreme i uspostavljanje niza relacija sa lokalnom istorijom i tradicijom kroz savremene interpretacije, specificnu percepciju znacenja, koncepata i produkcije nekih motiva, instalacija i performansa, dadajuci "Savremen umetnik, nomad je pokretljiv i za njega je sve staticno i promenljivo. Mentalno i realno on je putnik bez granica i nosi sa sobom slike geografija mesta, gradova, zemalja...  Fragmente istorije, nasledja, tradicije, vere i naroda... prošlosti i sadašnjosti, tolerancije, duhovnosti i kreativnosti. Oni su semenje novog doba."

Umetnici ce narednih dana neposredno intervenisati u eksterijeru (prostor niške Tvrdjave) i enterijeru (Paviljon u Tvrdjavi). Zainteresovani ce moci da prate proces rada i nastanka postavke a nastali radovi ce zvanicno biti prezentovani publici od 23. maja u Salonu 77 ( instalacija Radomira Damjanovica Damnjana) i Paviljonu ( radovi ostalih umetnika).

Projekat  svojom koncepcijom tretira odnos prošlosti i sadašnjosti, kulturnog nasledja i aktuelnog trenutka olicenog u mobilnosti umetnika i njihovoj " promenljivoj geografiji". Ovakvom koncepcijom kao i cinjenicom da su umetnici obuhvaceni projektom iz Milana i Srbije projekat je neposredno inspirisan obeležavanjem jubileja 1700 godina Milanskog edikta a realizuje se u okviru programa rada Galerije savremene likovne umetnosti Niš.

                                              
Za GSLU Niš - Milica Todorovic
"SAVREMENOST UMETNOSTI - PROMENLJIVA GEOGRAFIJA", 23. maj 01. jun
U Paviljonu u Tvrdjavi , 25. aprila ove godine,  u  19  casova, otvara se izložba Tijane Fišic, pod nazivom Retrospektiva neba - povodom 25 godina stvaralaštva.

Autor je za izložbu odabrala 36 slika, u rasponu od 1987. ( od prve samostalne izložbe i studentskih radova) do 2012, kojima na najbolji nacin upucuje u razvoj svoje poetike, ali i neprekinuti tok tradicionalnog slikarstva kod nas i u inostranstvu. Ona istice da, poput starih majstora, sama priprema platna, bez akrilika i industrijskih preparatura, a koristi iskljucivo tehniku ulja.

Pošla je od svojevrsnog ekspresionizma, da bi definisala autentican iskaz blizak metafizickom i nadrelanom, a u osnovi tako suptilno poetizovanom stvarnom, obogacenom duhom, maštom, snovima i potrebom za harmonijom i uzvišenim redom.

Tijana Fišic je diplomirala i magistrirala na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Profesor je slikarstva na Fakultetu za umetnost i dizajn Megatrend univerziteta u Beogradu, mentor na doktorskim studijama i prodekan za nastavu.

U likovni život Srbije stupila je 1988. godine. Od tada je ucestvovala na brojnim zajednickim umetnickim smotrama, izlagala samostalno i dobila prestižne nagrade, medju kojima Nagradu FLU iz fonda Djordja Bošana (1987), Nagradu na Malom prolecnom analu u Cacku (2000), Zlatnu paletu ULUS-a (2003), Gran pri na izložbi U svetlosti Milene u Požarevcu (2005). Njena dela su birana za znacajne antologijske preglede.

Dve slike cuva i izlaže Narodni muzej u Beogradu, a mnoge se nalaze u galerijsko-muzejskim ustanovama i privatnim kolekcijama.

April, 2013.                                                                                                                                                  
S. Radojkovic
Goran Despotovski je 1999.  godine diplomirao na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Postdiplomske studije je završio na istom fakultetu 2003. godine. Realizovao je više od trideset samostalnih izložbi. Izlagao je na brojnim kolektivnim izložbama u zemlji i inostranstvu ( Francuska, SAD, Madjarska, Rumunija, Austrija, Slovenija). Više puta je nagradjivan. Clan je ULUS-a i ULUV-a od 1999. godine.

Od 2004. godine zaposlen je na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, a od 2009. godine radi kao docent na Katedri za slikarstvo.Autor je projekta Razlike i Slika, Akademije umetnosti Novi Sad.

Goran Despotovski pripada grupi umetnika koji svojim delom reaguju na aktuelne društvene prilike. Suocavanje sa društvenom stvarnošcu je u osnovi njegovog umetnickog promišljanja. Traume antagonizama i konflikata posebno u tranzicijskom društvu i njihov odraz na život pojedinca i njegov identitet, stoje u kontekstu serije radova Socijal.

U medijskom pogledu to su instalacije, fotografije i printovi, u formalnom -  figure i portreti sacinjeni od starih konfekcijskih sakoa i odela kao metafore o odredjenom statusu nekadašnjeg gradjanskog staleža koji je u torbulentnim vremenima sadašnjice pretrpeo ozbiljne posledice. Radovi obrazuju nekoliko celina: Glasine, Lica, Razgovori, Izbrisan, Socijalan sa jasnim varijacijama od "iskrojenih" bezlicnih portreta u ovalnim okvirima, preko bestelesnih lebdecih formi u ljudskom oblicju do vizuelnog gotovo apstrakovanog znaka..

Goran Despotovski svojim opusom spaja intimni umetnicki pogled na svakidašnjicu sa angažovanim stavom prema postsocilalistickom društu koje je donelo znacajan preobracaj nacina i horizonta života, gubitak identiteta i integriteta coveka kao individue.

Za GSLU Niš - Milica Todorovic

foto: N. Stojkovic

foto: N. Stojkovic
Izložba  karikature, skulpture i  fotografije

Kosta Bogdanovic (skulpture), Dragoljub Varajic (fotografije) i Jugoslav Vlahovic (crteži)
Tri umetnika okupljenih oko jedne teme, drveta, predstavljaju svako u svom domenu istraživanja istu misao na  razlicite nacine.
U svetskim mitologijama drvo je znacajan simbol dubokog i svetog znacenja.
Vezujuci se za legende, mitove, kultne obrede, magiju i religijske ceremonije drvo je za ove umetnike postalo izazov u kako u simbolicnom, duhovnom - tako i u materijalnom znacenju.

Izdvajajuci se  idejnom i izvodjackom posebnošcu, svaki od ovih umetnika drvo koristi kao inspiraciju u ostvarenju svojih zamisli: jedan u skulpturi, /Kosta Bogdanovic/ drugi u fotografiji / Dragoljub Varajic/, treci u humoru/ Jugoslav Vlahovic/.


za GSLU Nis
Radmila Kostic
U utorak, 5. marta Nišlije ce od 19h moci da prisustvuju otvarnju izložbe “What comes next” u Paviljonu u Tvrdavi.

Autori koji ce predstaviti svoj rad su Eduardo Alvarado i Vesna Pavlovic, a dela su, kako kaže organizator, nastala uklapanjem i montiranjem originalnih radova, slika, akvarela i crteža, stvaranih tokom citavog njihovog umetnickog opusa.

Eduardo Alvarado završio je Akademiju San Fernando u Madridu 1995. Od tada je imao 45 samostalnih izložbi u svojoj zemlji i inostranstvu, a njegovi radovi su, kako je receno,predstavljeni na preko stotinu kolektivnih izložbi.

Vesna Pavlovic završila je Akademiju Umetnosti u Novom Sadu. Imala je 20 samostalnih izložbi i preko 200 kolektivnih. Ucestvovala je u brojnim umetnickim kolonijama. Radi kao profesor na Fakultetu digitalnih umetnosti u Beogradu.

- Njihovi kolaži vibriraju neverovatno privlacnom i emotivnom energijom, neagresivno i krajnje otvoreno, ne ostavljajuci nas nikako ravnodušnim. Ta fascinantna i delotvorna energija proistice svakako iz višeslojne likovne strukture dela, ali i iz misterioznih scena i izražajnih ljudskih tela. Na radovima možete da osetite "dodir" primitivnog i savremenog , verskog i erotskog...

Izložba ce biti otvorena do 20. marta, a ulaz je slobodan.

za GSLU Nis
mr Slobodan Radojkovic
Slikarsvo Dragana Vicentica dovodjeno je u vezu sa neoekspresionistickim slikarstvom, za šta ima osnova. Ipak govorimo o jednom slikarskom senzibitetu i prirodi koja je našla svoju manifestaciju, razumevajuci istorijski tok i ovaj trenutak. Kulturnim nasledjem se koristi kao sredstvom za definisanje sopstvenog stava o sebi i svetu. Na izložbi u Paviljonu, u Tvrdjavi, bice predstavljen ciklus VERSUS, koji nastavlja stalnu Vicenticevu temu o homoanimalu. Pojam homoanimala, kao težišta svog interesovanja, precizno i poeticno objašnjava sam Dragan Vicentic:
      
"Homo-animal, latinska hibridna rec, predstavlja sukob izmedju duše i tela, coveka i životinje, humanog i nehumanog, pojedinca i mase, volje i apatije, onoga što nas okružuje i nas samih. Homo-animalizam je alegorijski prikaz stvarnosti u cijim se kafkijanskim igrama pojedinac gubi. Ta stvarnost je ogledalo pronadjeno na izvorištu hrišcanskog idealizma koji negira Ianusove snove."

Izložbu cini deset slika, nastajalih od 2007. do danas. Ovo je deveta smostalna izložba ovog slikara, dobitnika više nagrada za mlade umetnike. Dragan Vicentic je rodjen 1977. godine, u Užicu. Diplomirao je slikarstvo u Novom Sadu, u klasi profesora Milana Blanuše, a master studije, na smeru crtež, u klasi profesora Milana Staševica, 2007. godine.
                                                                                                                                                    
za GSLU - Milan Ristic
Pregled izlozbi u 2013. po izlozbenim prostorima
(kliknuti na sliku)
G A L E R I J A  
S A V R E M E N E  
U M E T N O S T I